Vakjargon? Leg dat de klant maar eens uit..
En dan die begroting, daar staan allerlei codes op en wat zijn nu precies allerlei bewerkingen met producten waarvan de klant nog nooit heeft gehoord. Jij probeert je professionaliteit te duiden, dat is logisch, maar spreek je dezelfde taal als je klant?
Spreek de taal die je klant begrijpt
Stel je wilt een auto kopen, wat is dan voor jou van belang? De aanschafprijs, de opties, het verbruik en de kosten van het gebruik, zoals wegenbelasting, verzekering, onderhoudskosten en duurzaamheid dat is wat 9 op de 10 autokopers willen weten.
Uitleg over pk of koppelverhouding ten opzichte van het gewicht, evenals de afstelling van het onderstel, overbrenging en compressieverhouding van de motor… Ieder automonteur snapt dat, maar geen enkele autokoper, tenzij je een auto-gek hebt als klant.
Het gaat om garantie van het einderesultaat
Nee, je klant wil niet weten met welke plamuur je de ondergrond vlak maakt, welke grondverf je gebruikt en hoeveel, het gaat namelijk om het eindresultaat. Het moet mooi worden en zo lang mogelijk zo blijven, dat wil de klant namelijk.Jij moet dat duidelijk maken en dat jouw aanpak om dat resultaat te bereiken de juiste is. Laat duidelijk weten wat je garantie is en hoe je onderhoud verricht aan de door jouw geleverde diensten.
Ook hiervoor geldt weer dat er vak-gekken onder de klanten kunnen zitten, zoals bij woningcorporaties of gebouwenbeheerders het geval kan zijn. Die verlangen vaak wel wat meer informatie, die kan je dan altijd verstrekken op basis van een goed onderbouwde calculatie.
Heb je dit soort klanten of wil je deze, dan heb je dus wel een goed calculatiepakket nodig...