Offertes op een bierviltje… Zo’n beetje iedere ondernemer weet wel dat je daar je vingers flink aan kunt branden.
Toch zitten er veel voordelen aan traditionele offertes op een bierviltje, en het is goed om die als ondernemer goed voor de bril te hebben.
De VOORDELEN van Offertes op een Bierviltje
Allereerst: een offerte op een bierviltje is erg overzichtelijk. Je hebt een paar regels, met hapklare brokken en ronde bedragen. Dat snap je meteen.
En zo’n bierviltje is persoonlijk, je zit tenslotte met je leverancier aan de bar, je hebt er een goed gesprek over en hij geeft het je, handgeschreven, uniek, een op een.
Vergis je niet, het mag simpel geformuleerd zijn, maar achter al die eenvoud zit een hoop ervaring. En de toelichting krijg je er mondeling bij.
Er worden meerdere stappen in één klap genomen: de intake, de offerte opmaken en overhandigen, toelichten en het akkoord. Dat scheelt enorm qua doorlooptijd.
Bovendien laten klant en leverancier elkaar niet los. Het ijzer wordt gesmeed terwijl het heet is.
Al met al ben je er als klant en als leverancier nog geen uur mee bezig.
Heel veel voordelen dus. Maar laten we realistisch zijn, er kleven ook veel nadelen aan.
De NADELEN van Offertes op een Bierviltje
Een bierviltje is vaak niet volledig, dus het is onduidelijk wat je precies moet opleveren. Zo kan de klant je aan het lijntje houden en steeds om meer vragen.
Je vergeet je afspraken en de uitgangspunten die je had die in je toelichting zaten. Je hebt ze niet allemaal zwart op wit. En al had je dat wel gedaan: je kunt ze niet meer opzoeken, want je klant heeft het bierviltje.
Jouw klant kijkt de volgende dag nog even naar het viltje… Groezelig. Er komt een lucht van verschaald bier omhoog… Het is geen visitekaartje.
En eerlijk is eerlijk: er zit wel eens een rekenfoutje in. Stom, maar bij het 5e biertje kan dat gebeuren
Tot slot: als je de factuur gaat maken moet je een losse, nieuwe factuur maken. Je kunt dus niet de offerte erbij pakken en daar een factuur van maken.
Ondanks deze nadelen ben ik groot voorstander van het Bierviltje. Iedere ondernemer zou zo moeten offreren. Ik denk dat je veel vaker akkoord zult krijgen!
Alleen die frustratie tijdens de uitvoering. Het geharrewar, de conflicten met klanten, dat is niet lekker werken.
Dus ik ben realistisch genoeg om een oplossing te zoeken voor de nadelen. Daar hebben we met CannonWorks wat op gevonden.
Met een APP heb je de VOORDELEN zonder de NADELEN
Met de CannonWorks app op je mobiel kun je zelfs in een donkere kroeg in een paar kliks een offerte maken.
Je kunt razendsnel hapklare brokken toevoegen en meteen de prijs berekenen, zonder foutjes. Je offerte is in 40 seconden klaar.
Alles staat kort en bondig op 1 A4 dus je klant heeft snel overzicht.
Je kunt de offerte persoonlijk toelichten en direct akkoord krijgen. Of anders nog even de volgende dag met de akkoordknop in de mail.
De toelichting en de uitgangspunten kun je zelfs even kort toevoegen, zodat je harde afspraken maakt. Geen gezeur achteraf dus!
En de afspraken en de offerte kun je ook altijd weer terugvinden. Eventueel aanpassen, of een meerwerk offerte sturen: dat is zo gebeurd.
Pik een gaaf sjabloon en je offerte ziet er geweldig uit. En bovendien ruikt hij lekker digitaal, dus je maakt een super professionele indruk.
En de factuur? Die maak je met een paar kliks vanuit de offerte. Je verstuurt ‘m zo per e-mail, met betaalknop. Dus die krijg je lekker snel betaald.
Offertes maken met je mobiel en de CannonWorks app: alle voordelen van het Bierviltje, zonder de nadelen.