Een goede presentatie

Een goede presentatie

Jouw presentatie is zo goed als de klant ervaart

Een mooi logo, een mooie bedrijfswagen en natuurlijk jezelf als persoon. Kijk even in de spiegel ’s ochtends en bedenk dan “zou ik met deze persoon zaken willen doen”. Je kan je natuurlijk afvragen, kom ik betrouwbaar over of is mijn uitstraling representatief, spreek ik de juiste taal? Hierbij een paar tips voor wat de klant van jou mag verwachten?

 

De vent is de tent!

Een overall, maatkostuum of juist de kleding die bij jouw dagelijks leven past laat wel zien wie jij bent……

Wie jij bent, wat je uitstraalt is wie jij wilt zijn. De klant bepaald uiteindelijk of jij voldoet aan haar/zijn verwachting. Dus als je jezelf in de spiegel bekijkt, vraag je dan af “Vertegenwoordig ik uit wat mijn bedrijf moet uitstralen?”

Wat van belang is om te weten, dat jij helaas niet door de ogen van je klant kunt kijken. Dus jouw presentatie van jezelf en je bedrijf is enkel en alleen zoals jij jezelf ervaart. Soort zoekt soort, dus als jij iets uitstraalt naar de klant kan je wel verwachten dat de klant ook zoekt naar iemand die past naar een bedrijf of persoon die bij hem/haar past.

Als jij graag zaken met een bepaalde doelgroep wilt doen, zorg dat jij aan die tenminste aan die verwachting van die groep voldoet en dat je graag gezien bent. Uiteindelijk komt het erop neer dat jij representatief bent aan het werk dat je aflevert.

De klant zoekt altijd iemand die het beter weet, beter presenteert en waarvan hij of zij hoopt dat het de verwachting gaat ontstijgen omdat hij/zij verwacht dat jij de professional bent en precies weet hoe het allemaal moet.

Zorg dat je top scoort en dat de klant positief wordt verrast. Als je dat gaat op alle vlakken gaat lukken zoals beschreven is in dit boekje, dan ben je bezig te bouwen aan een 9+ organisatie en blijft de klant terugkomen.

 

Wees geen betweter

Wees niet te eigenwijs en geef hoor de wensen van je klant aan.  Als jij een andere mening hebt, prima! Leg jouw gewenste aanpak altijd goed uit, maar probeer een discussie te voorkomen juist omdat de klant toevallig een mening heeft die anders kan zijn dan de jouwe.

Luister goed naar de wens van de klant en vertaal jouw aanpak in een duidelijke offerte, beargumenteerd met jouw vakkennis de juiste oplossingen. Wat in je offerte staat komt vertegenwoordigd jouw organisatie, niet jouw alleen als persoon, maar het beeld hoe de klant tegen jouw bedrijf aankijkt. Wie achter jouw organisatie zit, dat kunnen er meerdere zijn, zoals jouw partner, adviseurs, en als je ze hebt ook je eigen medewerkers elk met hun eigen kennis en visie. De klant weet dus door alléén jou te spreken eigenlijk niet wie er achter jouw organisatie zit. De uitstraling op je offerte is dus net als jezelf de uitstraling naar je klant.

 

Alles wat je uitstraalt is een afspiegeling van je bedrijf

Hoe je bedrijfslogo, je bedrijfsauto, website eruitziet of hoe je met sociale media communiceert, alles is een afspiegeling van jouw als ondernemer. Een klant komt pas bij je als je communicatie goed op orde is en jij hem of haar aanspreekt, je gemakkelijk kunt vinden en bereiken.

Als je beloftes doet in je reclame uitingen of op je website is dat altijd hetgeen wat je moet waarmaken, dit is namelijk je belofte. Verkoop geen onwaarheden en communiceer geen zaken die je niet waar kunt maken, je staat dan altijd met 1-0 achter.

Probeer te scoren, de beste te zijn en onderscheid je ten opzichte van de rest! Laat de klant ervaren dat jij je belofte kunt nakomen, want die bepaald tenslotte of jij de beste bent of niet. Zorg dat je scoort en sta altijd minstens met 1-0 voor!

Dus een top offerte met goede onderbouwing die presenteert niet alleen wat jij wilt uitstralen, maar ook wat de klant graag van je mag verwachten. Keep it short and simple, zorg dat je uitstraling strak en clean is, en zorg dat je in goed leesbare en duidelijk gespecificeerde tekst je klant kan overhalen zaken met je te willen doen.

© 2018 CannonWorks - Alle rechten voorbehouden.