Wie het eerst komt...

Wie het eerst komt wie het eerst maalt

Wie het eerst komt wie het eerst maalt

Een (potentiële) klant bepaald dat een schilder op een zeker momenten dat een schilder langs moet komen. Hij of zij neemt contact met je op. “Natuurlijk” heb je tijd om een afspraak op korte termijn te plannen met deze persoon.

 

De eerste klap is een daalder waard

Je komt bij de klant en spreekt met hem of haar de wensen door. Je zorgt dat je goed het te schilderen object c.q. gebouw hebt opgenomen/ingemeten en je kunt starten om een offerte te maken. Je eerste contact is geweest en je kunt aan de slag om een offerte te maken.

Als je de eerste bent heb je de kans om met de klant direct spijkers met koppen te slaan, zeker als in de basis de prijs niet tegenvalt of dat de klant direct een klik met je heeft. Als jij snel reageert laat je zien dat interesse hebt in deze klus en jouw snelheid ook representatief is aan je planning.

 

Drukte is nooit een excuus

Je had een klik met de klant toch? De wensen waren duidelijk en je hebt al tijd besteed om het gebouw in kaart te brengen. Je hebt het vast heel erg druk, het werk moet ook gedaan worden en er zijn 101 dingen die ook nog op stapel liggen.

Ik help je uit de droom, die klant is jou en jouw bedrijf heel snel vergeten. Dat is nog niet het ergste, meestal is er wel een collega van je die na zijn bezoekje aan de klant zo slim is om het werk met de klant snel rond te maken omdat hij wel de mogelijkheid heeft en de tijd heeft genomen direct met een goed onderbouwde offerte te komen.

Laat het duidelijk zijn dat een klant nooit slachtoffer mag zijn van jouw drukte of prioriteiten. De klant is het belangrijkste en zorgt voor jouw omzet. Een excuus voor een offerte die lang op zich laat wachten is geen excuus, want de klant zit namelijk niet op jou te wachten er zijn namelijk meer dan genoeg andere schilders…

De kans is groot dat je wel tijd in de klant hebt gestoken, maar er dus geen order gaat komen. Zonde van de tijd! Kortom jij hebt geen excuus, je zorgt dat je offerte er binnen de afgesproken tijd ligt, beter is nog om de klant te verrassen met een offerte die je heel snel klaar hebt.

 

Het moment om te scoren is daar!

Jij stuurt de offerte liefst per mail, want dan is ie er direct.  Post ik ook zo ouderwets, duurt langer en kost nog geld ook. Zodra je de offerte hebt gemaild, dan heb je ook direct aanleiding om de telefoon te pakken om te vragen of de offerte is aangekomen! Kortom, direct een contactmoment….

Heeft u mijn offerte ontvangen? Is het duidelijk, is het wat u ervan heeft verwacht, heeft u verdere toelichting nodig? Kortom je hoort dan ook rechtstreeks een antwoord; Kan je me meer uitleggen over…., hoe is dat precies bedoeld… of de klant geeft misschien aan dat hij de offerte nog niet heeft bekeken.

Het komt erop neer dat je aangeeft dat je graag zaken wilt doen en je geeft het signaal af dat je oprecht geïnteresseerd bent in het aannemen van de klus.

 

Bouw een extra contactmoment in

Natuurlijk ben je zo slim om ook tijdens dit (telefoon)gesprekje te ontfutselen wat de concurrentie doet. Mocht het zo zijn dat er meerdere aanbieders zijn, vraag dan de klant vooral of hij/zij een goed vergelijk wilt maken op basis van de (nog te) ontvangen offertes. Wedden dat wanneer het vergelijk moet worden gemaakt de klant je gaat bellen met vragen…. Wat je had immers zelf toch aangegeven te bellen wanneer er iets onduidelijk is of zich afvraagt waarom de prijs voor iets hoger is dan een ander aanbiedt.

 

Zoals je de bal kaatst kan je hem terug verwachten

Succes met de motivatie! De klant kan eigenlijk niet meer om je heen, want wie de bal kaatst kan hem terug verwachten, dus de klant moet jou misschien wel gaan uitleggen dat je het niet bent geworden, dat is vervelend nieuws, dat doet ie liever bij iemand waar er geen persoonlijk contact is geweest tijdens het offerteproces.

Een afwijzing wordt bij je collega die geen interesse heeft getoond hooguit met een mailtje door de klant op de hoogte gebracht. Dat gaat bij jou niet gebeuren.

 

Go for it!

De conclusie is uiteindelijk om de klant te laten weten dat hij belangrijk voor je is, dat je er alles aan wilt doen om de klus binnen te halen. Pak door en snel ook. Sluit de concurrentie buiten door als eerste de deal te sluiten, vaak gebeurt dat al voordat alle aangevraagde offertes door de klant zijn ontvangen.

Het is bijna onmogelijk om een complete offerte per direct te maken waar de klant bij staat. Wat zou het gaaf zijn als dat zelf zou kunnen…., probeer dan CannonWorks maar eens uit.

© 2018 CannonWorks - Alle rechten voorbehouden.